Nem a problémával, hanem a célokkal foglalkozunk
A pszichológia gyakorlatától eltérően a coaching során nem a problémával, hanem a célokkal foglalkozunk. Ehhez szükségünk van arra, hogy a felismert alaphelyzetből hova szeretne eljutni az ügyfél. Rá kell jönnünk, hogy mit szeretne és mi az, ami megnyugtatná. Mit visz előre az életébe ez a dolog.
Az ülés legérzékenyebb pontja, mert megalapozza a coach szakmai és a coachee személyes fejlődésének menetét. Egymás megismerésének időszaka is, ami alatt fokozatosan jutunk el az általános céloktól a személyes célkitűzésig.
Célok felállításakor leggyakrabban a SMART modellel találkozunk. Működésem során azonban olyan esetekkel is találkozom, amikor nincs elképzelés a célról. Az ügyfél nem tudja, mi érdekli, mire vágyik, nem ismeri saját szükségleteit.
- Ha tudom a célt, ismerem az utat. Ha tudom az utat, ismerem a célt.
Ha azt érzed, hogy célok nélkül maradtatok, foglalkozz az önismerettel. Az elégedetlenség a legjobb kapaszkodó, hogy ebben a 8-10 perces szakaszban körvonalazódjon és konkréttá váljon a célkitűzés. Mindemellett a coaching folyamat célját is meg kell találni. Visszacsatolás is fontos az új ülésen. Mi lehet a következő lépés? A részcélokat ’smartosítjuk’, és meghatároztatjuk, hogy mi legyen a jelen ülés témája, amivel foglalkozunk.